>

Bjarmi & jag jobbar på ridbanan...

Ja det ska nog bli häst av den med...
Just nu jobbar vi extra med ledarskapet.
"Följ mig jag är Din ledare"-typ...

 
 
 
Vi går "blomman"
Utgår från mitten av ridbanan för att sedan utan ryck & drag röra oss ut, vända med följsamhet för att gå in igen & göra halt på "oha".
Sedan ut igen. Vitsen med detta är att jag som ledare bestämmer då vi ska vända- inte hästen. Så är han på väg att öka så börjar jag vända innan han går om mig.
Funkar skitbra!

 
 
Sedan arbetar jag honom en stund på lång tygel.
Då har jag fäst tyglarna i bettet.

ABSOLUT FÖRBJUDET ATT DRA!!!

Här vill jag få honom att gå i en avslappnad & behaglig form.
Riktningen är inte så noga än, jag vill bara att han ska gå fram & stanna på kommando, men han börjar hänga med på de ledande tygeltagen & idag kunnde vi följa hela fyrkanten innan vi, eller han...hmmm... gjorde en volt innåt mitten. (Det är inte jag som bestämmer allt än men vi jobbar på det...)


Efter det fick han gå ut på lång lina (longeras) i skritt. Då är linan åter fästad i grimman. Där har jag bara kravet om att gå fram & stanna samt försöka hålla en volt, vilket han faktiskt fixar galant.

 
 
Sist har vi "på-pallen-övningen".
Jag kliver upp på uppsittningsrullen & får honom att flytta sig runt efter grimskaftet. Bra övning inför uppsittning, att jag finns över honom & att han inte backar undan.

Allt detta tar ca. 20-30 minuter.
Jag avslutar en övning då den går som bäst.
Det blir hans belöning!

Vi tar en sväng till senare ikväll!
Kramar!!

Postad i: Hästarna Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: