>

Beskrivning: Transferingstecknik!!!


Du behöver:

Varmluftsfön
Tags
Vintagefoto (högblanka utskrifter fäster bäst)
Lim/lack
Pensel
Infärgningsdyna
Svamp
Dekorationsmaterial


Jag använder mig av vanlig hobbylack.
Pensla på lagom med lack på fotot.



Sätt fast tagen över fotot. Passa in det som du vill ha det.
Det gör inget om det sticker ut, det kan du bara klippa loss.
Se till att lacken har fäst överallt &
att det inte finns några luftbubblor.
Låt lacket lufttorka eller föna.
Ingen fara om pappret kröker sig det rättar till sig då det torkar.


Fukta nu in hela motivets baksida med vatten,
lagom är bäst men ytan ska luckras upp.


Sedan kan du börja rulla pappret med fingertopparna.
Pröva i en kant, ta det väldigt försiktigt så att du tar lager för lager.
Detta är det mest tidsödande
men ju nogrannare du är desto finare blir resultatet.
Om du har ett motiv med ansikten så var
extra försiktig där så du inte råkar gnugga bort
ett öga eller en mun...
Fukta efterhand & låt även torka i mellan åt, så du ser hur mkt till som ska bort.

 
Lite av bilden kommer du nog att råka gnugga bort
men det blir en snygg patina.

När allt har torkat kan du försiktigt stryka motivets baksida
för att få det ordentligt platt igen.
OBS! Använd inte det fina strykjärnet...


Sedan använder du svampen & färgar in motivet så att det får den rätta vintage känslan.
Jag använder alltid Distress Ink; Vintage photo eller Walnut Stain.


Sedan är det bara att dekorera som du behagar;
Jag använder; blommor, spets, band & nålar,
& ge dem till en nära vän!

Lycka Till!!
Kramisar!!!

Postad i: Beskrivningar Kommentarer (1)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Vad läckert!

Det tipset måste jag spara & prova nån gång, tack!

Ha en fin dag,

Kram Annelie

2011-03-02 @ 10:00:29
URL: http://annelieskort.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: