>

Socker i juletider...

Detta var min vånda.
Har stundvis varit tårögd över denna skiljsmässa från julgodiset...


Årets julgran. Fin som bara den, åså är det ju jag som huggt ner den oxå...

Hur ska en sockermissbrukare överleva julen???
För mig är julen i första hand en högtid kring Jesus födelse men i andra hand är det JULGODISET... eller det har i alla fall varit så de senaste 33 åren...
Nu har jag varit sockerfri i 23 veckor!!! Jaaa, en liten blunder innan jul bara.
På jobbet fick vi en strut med finfin Årechoklad av barnen & då ville jag pröva. Tyckte det var synd att gubben skulle äta upp min julklapp...
Jag tog tre praliner på fredagen & två på lördagen innan jul.
NEVER AGAIN!!!!
Det sabbade fyra dagar för mig. Jag var arg & kinkig av abstinensen som givetvis kickade igång.
Sedan detta sug! Det är samma känsla i munnen som då man äter en citron, det drar & vattnas hela tiden.
Jag kom snabbt fram till att det är inte värt det!
Att må så dåligt & bli så ilsken som jag blir av socker...näpp...aldrig mer!!!

Vad göra då?!?!
Jopp, jag gjorde helt enkelt ett eget recept på fudgé kola/knäck.



100 g smör
2,5 dl grädde
1,5 dl honung
1 tsk vanilj (äkta)
ev. smaksättning som citronskal, lakrits, mint, saffran (½ påse)....
You Name It!

Koka allt i en gryta under minst en timme.
Då det inte är något socker i tar det lång tid att få smeten tjock.
Koka inte på förhög värme i slutet för då skär sig smeten, den skiktar sig från fettet & blir grynig.
Den blir inte som knäck = stenhård, utan den mer smälter i munnen, som smörkola.
Jag upptäckte att ju mer honung jag hade i desto tjockare gick det att få den.
(Jag har gjort några kok om man säger så)
Mina favoriter blev saffran & lakrits!

Sedan hällde jag den i knäckformar & förvarade dem i frysen & serverade i frusen form.
Mumsfillibabba!!

Så det gick att överleva julen utan socker!
Det var något jag trott var ommöjligt då jag slutade med socker i sommras.
Segern över behovet är vunnet!!
YES!!!
Kramar!


Postad i: Sockerfri!!! Kommentarer (1)

Kommentarer
Postat av: Tina

Bra jobbat Ida Tänk om man haft samma styrka!!

2010-01-03 @ 16:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: