>

Mina fina pullor....ny kategori på bloggen!!

Nu så har jag tagit kort på mina fina hönor!
De är av rasen dvärg Wyandotte & har den underbart vackra färgen SilverSvart Randad.
Det innebär att alla fjädrar är vita med en svart rand runt ytterkanten.
Jag har köpt dem av Mimmi utanför Vårgårda.
Tack snälla Mimmi. Jag älskar mina fina hönor!!


Så här ser den ut på nära håll.

Och detta är mina fem damer...

Silvervit- hon har en vit mamma & en silversvart randad pappa
 så hennes nyans är korrekt men mycket ljusare än de andra hönornas.
Man använder vita hönor för att förädla färgen.
Hon är en mycket snäll höna!

Skrockan- hon har ett så roligt läte...


Laylack- en riktig skata som terroriserar de andra hönorna.


Danskan- hon är från Danmark men kläckt i Sverige.
Har lite fel färgsättning.
Om du kollar på hennes vingar så är de vita UTAN svart rand= fel!
Men hon har en mycket vacker stjärt!


Skatan- tja om hon bättrar sig kanske hon kan få ett trevligare namn...

Ja detta är mina små fina hönor.
De ger oss mellan 10-15 ägg i veckan.
Så duktiga!
Ha nu en underbar dag!
Kram Ida

Postad i: Höns! Kommentarer (3)

Kommentarer
Postat av: Tess (Fraggel_Tess)

Vilka underbara höns :) Hittade din länk på Buke. Är ju själv hönsägare dock av Hedemora :)



Trevlig midsommar//Tess

2011-06-24 @ 07:44:41
URL: http://www.smalandskans.blogspot.com
Postat av: Anonym

Wow vad stora och fina dina kycklingar har blivit.



Gott och kunna plocka egna ägg

2011-06-26 @ 10:56:36
Postat av: Anna Gunnarson

Jag letar drastiskt efter dvärg wyandotte i silversvart randad och vill gärna köpa avelsägg ifrån dig om du kan sända dem till mig via posten?!

2012-02-07 @ 15:00:04
URL: http://annashons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: