>

Beskrivning: Kaffefilter- blommor....

Har länge tänkt att visa Dig hur jag gör mina blommor av kaffefilter.
Du kanske redan har sett beskrivning på det men jag vill göra den på mitt vis...

Du behöver:
Vita kaffefilter, vatten, färgpigment (jag använder Distress Ink), Perfect pearl, punchar eller sax samt fön (om du har).


Jag använde mig av två cirkel punchar 2" & 3".
Med dem stansade jag ut många cirklar av kaffefilter. Du kan få ut en stor & två små x2 från varje kaffefilter med dessa punchar. Har du inga punchar så använd sax & cirklarna behöver inte vara helt runda!

Ta vatten & droppa i ex antal färgdroppar + en knivsudd med perfect pearl- blanda!
(Jag har ca. 3 msk vatten & 5 droppar färg)

Börja nu lägga i cirklarna så att de suger åt sig färgvätskan...
Jag har använt mig av färgen "TeaDye", den är brun men ger rosa nyanser.
För att få en "flammig" nyans gör jag så att innan hela cirkeln sugit åt sig färgvätskan dropar jag på vanligt rent vatten som då späder ut färgvätskan.

Sedan knycklar du ihop alla cirklar för att sedan räta ut dem lite granna.

Nu ska du börja nypa ihop bladen tillsammans ett & ett...

...tills du har ett knippe med blad.
Jag använde mig av 4 stora cirklar & 5 små cirklar men antalet är en smaksak...

Nu tar du & syr ihop bladen & om du vill så...

...kan du fästa en pärla som mitt.
Det blir snyggt om man faktiskt syr igenom knycklet som du gjorde då du nöp ihop bladen.
det ger mer liv åt den färdiga blomman...

Nu ska du knyckla ihop blomman blad för blad tills den...

...ser ut så här!

Sedan är det bara att börja föna bladen så att de torkar.
Blommorna kan även torkas över natt om du inte har en fön.

Såhär blev mina blommor.
Några är gjorda på enbart små cirklar vilket gav något mindre blommor.
Det är bara att pröva sig fram med färger & nyanser...


På de två nedersta blommorna kan man ana pärlan som tittar fram...
De rosa är av färgen "Spun suger" som sedan doppats i utspädd "Worn Lipstick".
Det ger de dubbelfärgade kronbladen.
Snyggt!

Ja nu är det bara att limma fast blommorna på kort eller LO´s.
De är stora & fylliga & tar en hel del plats...

Lycka till!
Kram Scrappida

Postad i: Beskrivningar Kommentarer (5)

Kommentarer
Postat av: Emilie Winberg

Hej och tack för att du var inne och kikade hos mig! Vilken fiffig idé det här, har massa inlägg att läsa ikapp här ser jag, haha.



Trevlig helg!

2011-04-01 @ 19:38:37
URL: http://www.vardagspyssel.com
Postat av: Ann-Charlotte

Tusen tack för inspirationen, jätte fiffigt med kaffefilter, blev riktigt fina blommor, måste provas

Kramar

2011-04-03 @ 17:27:02
URL: http://ann-charlottes.blogspot.com
Postat av: Veronicas lilla sida

hej. vilka fina blommor, själv är jag lite för lat för att göra mina egna.

Upptäckte att du är från Jönköping, jag är också en smålänning från Nässjö

Ha en skön och solig dag

Veronica

2011-04-04 @ 16:02:13
URL: http://swahns.blogspot.com/
Postat av: Ulla A

Vilka underbara blommor du gjort. Nu vill jag pröva på en gång. Undrar bara om jag har tillräckligt med olika färger, men jag får blanda så gått det går. Ska försöka göra mindre blommor på samma sätt,..tror du att det går?

Stort tack för din info.

Kram Ulla

2011-04-09 @ 15:29:56
Postat av: Jasmine

Vilka fina! Kul att du kan skapa egna dekorationer. :)

Kram

2011-04-10 @ 18:18:27
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: