>

Vem hade kunnat ana att DET skulle bli modernt igen...

Senast jag använde DET var på 80-talet då min mamma av en händelse råkat snubbla in i en hobbybutik (det har inte hänt sedan dess...).
Ett vitt ark att måla något fint på & skjuts in i ugnen & vips har man en miniatyr.
Jag pratar om
KRYMPPLAST!!

Fick idén i den senaste Magnolia Ink Magasin.
Först stämplar jag motiv med vattenfast Stazon på krympplastarket.
Sedan färglägger jag dem med distress Ink- det gäller att inte använda förmycket vatten bara- då fastnar inte färgen så bra.
Sedan klipper jag ut varje motiv noggrant.

(Mitt nya favoritmotiv)
Före krympningne är motivet ca 9 cm högt.
Jag har gjort ett hål för upphägning längst upp på motivet. Det är ganska stort med tanke på att det krymper ganska mycket. Testa Dig fram...
Sedan håller jag fast motivet med en pinsett.
Viktigt att hålla inne i hålet med ena pinsettarmen!
Sedan värmer jag motivet med embossingfönen & det skrynklar ihop sig, väcklas ut & är plötslig...

...3 cm högt.
Det är viktigt att snabbt läga på exempelvis ett akrylblock på motivet så att det blir platt men tryck inte för då flyter plasten ut i kanterna & det blir inte snyggt.

På baksidan har jag stämplat min personliga stämpel & den krymper till miniformat oxå.
 
Här är alla mina små figurer & texter funkar finfint med.
Till höger på den övre bilden kan du se två "Mini"Magnolior- de är 1,5 cm höga...

Av dessa har jag gjort ett armband. Jag rekommenderar att lacka eller liknanade för annars färgar motivet av sig vid vattenkontakt. Jag använde 3D lack- torkade snabbast.

Å här är min hand med smycket på.
Vill man så kan man göra det tyngre med flera pärlor.
Hem & pröva!
Det är kul!!
Kram!

Postad i: Beskrivningar Kommentarer (2)

Kommentarer
Postat av: Ulla

Gosch....så snyggt!

Jag har krympplast hemma så detta måste jag bara testa.

Roligt med lite nya ideer...

2010-06-18 @ 17:52:04
URL: http://www.mittlillahimmelrike.blogspot.com
Postat av: Linda

Wow! Ida!! Vad läckert! och vilket jobb!!! Riktigt snyggt. Passade på att titta på ditt kort också... Så snyggt...



Hoppas att det är bra med dig. Skickar sol, värme och kramar inför helgen! Ha det gott!

Kram

Linda

2010-06-18 @ 19:55:02
URL: http://pysselbus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: