>

Mönstringen är avklarad!!!

Igår var vi iväg på mönstringen i Skara, Bjarmi & Jag. Det var islandsklubben Frigg som annordnade denna Unghästmönstring för föl-3 år. 

Jag lastade vid 10.30. Bjarmi gick som vanligt på direkt. Skillnaden idag var att han för första gången hade på sig transportskydd. De går ganska högt upp på bakbenen för att skydda hasen. Det var läskigt! Bjarmi gick som en spattig höna, bredbent & med jättekliv. Efter att ha försökt kicka av sig dem klev han villigt på transporten.


Spattehönan...(Foto: Gunnar)

Vid 11 plockade vi upp lilla mamma i stan som lovat att följa med. Det var trevligt!!
Det tog ca två timmar upp till Hanaskede & efter att kört lite fel & ringt om vägbeskrivning (det var nämligen vägarbeten överallt) lyckades jag backpakera utanför stallarna. Då var klockan 14.05. Lämnade in min hästägarförsäkran & fick nummerlappar & box.


Parkerad i transporten. (Foto: Ida)

Bjarmi följde som vanligt med snällt & beskedligt. Inne i boxen åkte skydden av & han fick vatten.
Vi åt vår medhavda matsäck i ridhusets kaffeteria. Det var gott! Sen drog vi oss in till läktaren för att se på bedömningarna. Vi kom in då tvåårs stona började visas.

Det som skrämmer mig lite är hur dålig koll ägarna har på sin hästar eller avsaknad av uppfostran. En del hästar fullkomligt kör över sina ägare, stegrar sig mot dem & visar ingen respekt alls. Läskigt!
En annan grej som jag reagerade på var piskföraren. Hon måtte gilla att rappa med pisken...hjälp vad hon slog runt hästarna, inte undra på att de visade mest galopp. Hon slog inte på hästarna (tack & lov) men väl runt deras bakdelar, i sanden. Sånt lackar jag ur på!!!


Utanför stallet i Hanaskede med nummerlapparna på. (foto:Moa)

Vid 15.55 var det min & Bjarmis tur. Han uppförde sig exemplariskt!!! Vilken häst. Fantasitiskt psyke, lugn & stabil. Först fick vi höra att han inte är rödblack som han är registrerad som utan brun, men en ganska ovanlig brun nyans. Så det blir att kolla med SIF hur man reggar om det...;(). Sedan fick han visa upp sig i skritt på rakt spår & allt var normalt. Skönt för vid ett år var han inåttåad fram.

Sedan fick han springa löst i ridhuset i båda varven. Jag drev själv för jag ville inte att den "piskglada" donnan skulle ge sig på honom. Han visade alla gångarter vilket kändes positivt.
Själva omdömmet på honom löd såhär:

"Unghäst med tilltalande huvud.
Medelrest hals med bra manke men något kort och grov.
Bra rygglinje med något rakt och kraftigt kors.
Något tungbyggd i typen. Normala örelser i skritt.
Visar anlag för alla gångarter men med styva och markbundna rörelser.
Lugn och stabil."


Jaja, jag är nöjd med min pålle. Jag har en teori om att hade han varit bantad så hade det nog gått bättre. Men det är bara en teori. För visst förändras kroppen då man bär på några kilo förmycket.
Det borde väl jag veta!!!!

Ska se om jag kan lägga upp en video av visningen. Mamma filmade nämligen spekteklet...
Får återkomma med det.

Ha det finfint!
//Kramisar


Postad i: Hästarna Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: