>

Fetknoppar i vår Herres hage...

Sommaren är härlig!!
Livet leker & hästarna har fått gå på sommarbete.
Men nu är sommaren slut & hösten har börjat göra entré. Löven börjar gulna, vindarna blir svalare & kvällarna är kortare.
Allt är toppen...utom hästarnas magar!! AAHHH...de är feta som grisar. Gud var jag har varit slarvig denna sommar.
Tillråga på allt så har det varit en riktig "fång"-sommar. Kompisen Ingrids islänning fick rejäla fångsymtom efter ett kort tag på sitt sommarbete & fick därför tillbringa resten av sommaren på box. Så sorgligt! Stackars Tindur; hoppas att han blir bra snart, Ingrid.

Twiggy värmde lite i framhovarna under våren men det har tack & lov inte blivit mer av det.
Hon går nämligen med en "GREENGUARD" på sig hela dagarna.



Jaha, tänker Du, himla djurplågare!!
Men nä tack, det annser inte jag!
Denna "munkorg" begränsar hennes intag av gräs vilket i sin tur leder till minskad fettma & fångrisk. Jag köpte den för två sommrar sedan då hon vart väldigt glad i gräs. När den väl var annpassad till henne så fick hon gå ut i hagen. Hon var arg som en bålgeting! Sprang fram å tillbaka i hagen, frustandes & stundom plöjande med den i gräset (ett under att den faktiskt höll). Men som den envisa ponny hon ändock är så löste hon ganska snart det bekymmret & hittade en ny betningstecknink. Hon drar huvudet från sida till sida då hon betar. Det gjorde att hon fick i sig praktiskt taget lika mycket gräs som innan...SKIT!!
Ja då åkte silvertejpen fram; tejpade jag helt enkelt för två av åtta hål i munkorgen & sedan blev det bra. Jag får byta ut silvertejpen lite då & då för den slits bort.
Idag har hon den dyngnet runt & hon får givetvis ett brejk från den då vi ska ut & köra eller rida.

Nu hände det sig att Bjarmi svälde till sig lite väl bra oxå under sommaren.
Det var bara att införskaffa en till Greenguard för dryga 600 kr (SUCK!)
Han betedde sig på ett helt annat sätt en Twiggy. Han accepterade den utan problem & han gör inte ens en ansatts till att äta i den; det är helt enkelt för krångligt!
Han går i hagen & tittar, vilar lite på lösdriften & gnäggar så fort han får syn på mig.



Jag ska visa honom på en unghästmönstring i Skara den 20 september & han behöver deffinitivt släppa några kilon tills dess. Lite för bukig. Det är visst en hingst anmäld i hans åldersgrupp så han kommer väl se ut som en hängmatta jämte den. Hingstar har ju en förmåga att hålla sig själva i trim med alla hormoner & så.

Jaja, jag tycker att detta är en dyr men bra lösning för mina hästar & jag rekommenderar den varmt.
Det gäller att inte spänna den för hårt bara för då får de skavsår på hakbulan.


Pållarna på lösdriften 6 september 09
GoodLuck!
//Kramisar


Postad i: Hästarna Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: