>

Sockerfria bullar med frukt eller bär...

Som sockerberoende har jag fått säga tack & adjö till det mesta som jag älskar; kakor bullar, godis, sylt/saft & andra fina smakupplevelser.
Det märkliga är att jag faktiskt börjar att vänja mig vid att tacka nej & att ex. sitta i samma rum som folk som äter godis (lite plågsamt faktiskt men det går).
Kruxet är att jag gillar att baka.
Jag bakar gärna bröd med olika ingredienser & så älskar jag att göra kladdkaka & bullar...
Japp livet är inte alltid rättvist.

Nu har jag däremot löst bullbekymmret.
Experimenterade lite i onsdags då jag slutade tidigt.
Gjorde på ½ lite vatten & testade mig fram.

Receptet:

½ liter vatten
50 g jäst (torr)
1/3 rågmjöl
2/3 dinkelmjöl
2 msk sirap
1 ägg

Värm vattnet till 40 grader.
Blanda alla torra ingredienser.
Rör ner vattnet & ägget.
Blanda & häll på mer mjöl tills du får en lagom klabbfri deg.
Jäs minst 30 min

Dela degen i 3 delar.
Kavla ut till en avlång platta.
Bred på smör eller bakmargarin.
Riv smakfyllda äpplen (arom ex.) grovt över hela plattan.
Pudra över kanel.
Rulla till en rulle & skär i ganska tjocka bitar & lägg dem i formar på en plåt.
Jäs tills de är "fluffiga".
Pensla ägg på & strö ev. hackade mandlar över.
Åså sjuss in i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
KLARA!!!

Jag gjorde även en annan fyllning.
Då smälte jag smöret i en gryta & blandade i äkta vanilj, brede det över degplattan & spred ut frysta blåbär på.
Nackdelen är att de tar längre tid att jäsa men de blir grymt goda!!

Japp, idag ska jag ställa mig & göra äpplemos igen.
Det blir mumsigt fast just nu är det surt att stå med det fast Gunnar har lovat att hjälpa till & dela alla äpplen i klyftor...

//Kramar!

Postad i: Sockerfri!!! Kommentarer (2)

Kommentarer
Postat av: sara

lät gott!

kika gärna in hos mig å titta på mitt fina fruktfat/medicinskåp:)

vad är dina bästa "hålla-dig-frisk-"-tips? titta gärna förbi hos mig och dela med dig och se hur jag laddat upp:)

2009-10-04 @ 14:36:38
URL: http://saralingon.blogg.se/
Postat av: smoothie

Suck... ännu en sockerberoende människa, jag känner med dig, har precis samma problem!

Bra att själv baka, då kan man själv välja vad man har i.

Jag gjorde faktiskt lite äppelmos igår, men bara en liten mängd för att prova. Tyckte det blev rikigt gott faktiskt.

Ha det bra :)

2009-10-04 @ 23:16:31
URL: http://smoothiesrecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: