>

Bjarmi är den isländska charmen...sen har vi en boll me´...

Hästar är underbart!!!
Pappa sliter sitt hår för att han lät mig börja rida på ridskola som 10åring. Han trodde att jag skulle tröttna efter ett tag men med facit i hand så kan man säga att den planen sket sig fullkomligt!
Nu, 24 år senare, är jag fortfarande lika biten i dessa fyrbenta springare & jag är inne på mitt fjärde ägande.

Bjarmi från Slögestorp får stå för de islänndaska inslagen i vårt hem. Han är min egen uppfödning. Han föddes den 10 maj 2006 & är alltså 3 år nu. Jag ägde tidigare hans mamma; Brella fr´a Breid, som jag tyvärr fick sälja då jag kännde att jag inte han med henne. Hon bor hos en annan tjej nu & jag vågar faktiskt inte kolla hur hon har det, tänk om hon mår dåligt???!!!! (Hemska tanke, jag har faktiskt ångrat den där försäljningen flera gånger...)
Hans pappa är Kappi frá Akranesi, en svart snygg sak som jag for ända till Falkenberg för att betäcka Brella med.

Bjarmi är kul. Han är otroligt lättlärd vilket både underlättar & även ställer till det ibland...Han är social & kommer alltid springande då jag visslar på honom. Just nu så tömkör vi lite grann. Mest för att underlätta inridningen nästa år men jag tycker personligen att det är bra att hantera sin unghäst. Jag har dock märkt att hästar förlorar en viss del av sin känslighet när man umgås mycket med dem från början. Men samtidigt så vill jag ha en häst som jag kan leda på trafikerad väg utan att få ben & huvud avsparkat. Men när allt landar så handlar det i sista änden mycket om horesmanship.
Bjarmi är rödblack med bläs, just nu ca 139 cm men jag hoppas att han växer lite till då jag är ganska lång själv.

Eftersom islänningar växer sent så ska ´han börja ridas in lite mjukt nästa höst, då han är fyra. Jag kommer nog att sitta lite på honom innan sommaren men det är bara för att vänja honom vid det. Det går bra att hänga på honom idag men då handlar det bara om någon minut i stöten. Jag får återkomma om hans utbildning längre fram.


Bjarmi som föl med sin mamma Brella,
 sommaren 2006.


Bjarmi som ettåring
unghästmönstring i Hanaskede utanför Skövde.
Frigg


Bjarmi som tvåring.


Bjarmi som treåring.
Vi jobbar en del i töm.

Sen har vi Sjöängens Twiggy, även kallad "Bollen". Det är dotterns shettis. En liten svart sak med mycket man & ett stort hjärta. Moa hämtar henne från hagen själv & Twiggy står tålmodigt & väntar inhennes fäplande med grimspännet. 
Jag köpte henne i maj 2006 starx efter att Bjarmi hade fötts. Jag kollade endel på blocket & hittade en hagkompis till Twiggy; Docka, men det var inget för mig. Docka var skrikig & ganska nervös då andra hästar försvann från hagen. Det skulle aldrig funka med en liten 2½ årig tjej. Men i hagen gick även då Twiggy. Hon var lugnet själv, stressade inte upp sig, följde snällt med & efter två minuters övervägande bestämde vi oss ( ja, gubben var faktiskt med på´t). En helg senare skrev vi kontrakt & tog med henne hem. Sedan dess har hon gått i hagen & vi försöker köra eller rida henne så ofta vi kan.

Denna sommar har hon under fyra veckor varit på betäckning med en vacker hingst; Giovannie. Han är skäck (vit & svartbrun) samt homosygot= han nedärver ALLTID sin skäckfärg vilket kommer att ge oss en liten skäck kring mitten på maj nästa sommar. Jag har inte kollat om hon är dräktig men jag har å andra sidan inte heller sett någon ny brunst & DET syns ALLTID på Twiggy. Hon har haft ett föl tidigare; 2005. Det blev en fux den gången.


Ut & kör, en jul utan snö...igen...


Moa & Twiggy på tur runt gårdsplanen.


Första julen med Twiggy.
OBS! Moa har alltid hjälm annars!!

Hadehade!!!

Postad i: Hästarna Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: